دبیر جامعه تورگردانان اعلام کرد:

تحرک در بخش‌های اقتصادی وابسته به صنعت گردشگری است

بسیاری از کشورها با اعمال محدودیت‌های خاص برای برخی افراد نظیر همسایگان، دارندگان اقامت، نیروی کار و ... مرزهای خود را بازکرده‌اند و ایران هم به صورت محدود گردشگر پذیرفته است.

به گزارش رویداد اقتصادی، تبلیغ تورهای خارجی در فضای مجازی این سئوال را پیش می‌آورد که آیا کشورها مرزهای خود را به روی گردشگران باز کرده‌اند. در گفتگو با سید هادی شیرازی دبیر جامعه تورگردانان اعلام شد که بسیاری از کشورها با اعمال محدودیت‌های خاص برای برخی افراد نظیر همسایگان، دارندگان اقامت، نیروی کار و ... مرزهای خود را بازکرده‌اند و ایران هم به صورت محدود گردشگر پذیرفته است. او اربعین را فرصت مغتنمی برای جذب گردشگر مذهبی می‌داند که امیدوار است با چانی‌زنی و برخی اقدامات، این فرصت از دست نرود. مشروح گفتگو با هادی شیرازی دبیر جامعه تورگردانان در ادامه می‌آید.

تبلیغاتی درباره تورهای خارجی در فضای مجازی و جاهای دیگر به چشم می‌خورد، آیا تور اعزامی برای خارج از کشور وجود دارد؟

هنوز هیچ توری اعزام نمی‌شود.

در حال حاضر هیچ کشوری پذیرش گردشگر ندارد؟

کشورها پذیرش گردشگر دارند اما نه به آن شیوه که تصورش را می‌کنیم. این کار مشابه گذشته انجام نمی‌شود. کسانی که در یک کشور اقامت دارند و یا اجازه کار دارند، این افراد فقط می‌توانند به کشورهای دیگر به راحتی سفر کنند. برخی کشورها در حوزه همسایگانشان اجازه سفر داده‌اند. مثل بوسنی و کشورهایی از این دست یا در حوزه اروپا، کشورهای حوزه شینگن و همچنین اعضای اتحادیه اروپا مثل انگلیس، اجازه تردد دارند. کشورها برای سفر، هم بر اساس افراد و هم تعداد، محدودیت قائل می‌شوند. این‌گونه نیست در کشور را باز کنند که همه تردد کنند و اگر کشوری 35 تا 40 میلیون نفر گردشگر داشته است، همه را پذیرش کند. کشورهای مختلف، تعداد محدودی گردشگر پذیرش می‌کنند.

ایران هم اعلام کرده بود که قصد پذیرش گردشگر دارد. این تصمیم اجرایی شد؟

مرحله اولی که بحث کرونا به‎وجود آمد و تعداد مبتلایان سیر نزولی طی می‌کرد، ایران هم رفت تا مثل کشورهای دیگر که پروتکل بهداشتی برای جذب گردشگر تدوین کرده بودند، آنها را احصا کند و تعیین کند که با چه شرایطی گردشگر می‌تواند بپذیرد. در حال حاضر به صورت محدود کسانی که ویزا گرفته‌اند، به کشور وارد می‌شوند ولی با تست PCR که گرفته می‌شود که 96 ساعت هم بیشتر اعتبار ندارد. در فرودگاه بدن گردشگران حرارت سنجی می‌شود. البته مجددا با توجه به گسترش کرونا، مجبور شدند پذیرش گردشگری را فعلا به حالت تعلیق در بیاورند. امیدواریم وضعیت کمی بهبود پیدا کند. زیرا در این شرایط هم خود مشاغلی که در صنعت گردشگری درگیر هستند، به‌طور کامل از بین می‌روند و هم اینکه صنعت گردشگری صنعتی است که تقریبا به‌طور غیر مستقیم تمام آحاد جامعه را در بر می‌گیرد. وقتی صنعت گردشگری به حرکت بیفتد، کل جامعه را به حرکت در می‌آورد. شاید اینکه خیلی از کشورهای دیگر تلاش می‎‌کنند که صنعت گردشگری خود را در مرحله اول راه بیاندازند، به این خاطر است که تحرک در همه بخش‌های اقتصادی وابسته به صنعت گردشگری است.

صنعت گردشگری می‌تواند ریسک ابتلا به کرونا و توسعه آن را هم افزایش دهد. در دنیا و ایران راهکاری برای کاهش این ریسک داریم؟

در هر شرایطی و با هر حرکتی احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد. حتی اگر از خانه برای خرید بیرون برویم، ممکن است که مبتلا به کرونا بشویم یا دیگری را مبتلا کنیم. تعیین اینکه چقدر این صنعت ریسکش بالاست و می‌تواند ایجاد خطر کند، به عهده وزارت بهداشت است. این وزارتخانه می‌تواند با توجه به شرایطی که می‌سنجد درباره خطرات گردشگری اظهار نظر کند و ما تابع نظرات وزارت بهداشت هستیم. این را می‌خواهم بگویم که اگر ما بر اساس پروتکل‌هایی که هست، رعایت کنیم، مشکلات به حداقل می‌رسد. فرض کنیم اگر در یک اتوبوس توریستی 20 نفر می‌نشاندیم، این رقم تبدیل به هشت تا 10 نفر شود. اتاق‌های هتل‌ها قبل و بعد از ورود مسافر ضدعفونی شود -که اغلب هم در شرایط کنونی این کار انجام می‌شود-، صبحانه به صورت بسته‌بندی عرضه شود و موازین بهداشتی رعایت شود، طبیعتا خطر کرونا می‌تواند بسیار کم باشد. به قدری که اصلا به چشم نیاید. به دلیل اهمیت اقتصاد گردشگری، گرجستان اعلام می‌کند که اگر گردشگری در کشورش مبتلا به کرونا شود، سه هزار دلار به آن فرد می‌دهد. گردشگری به قدری مهم است که کشورها حاضرند آدم‌ها را در مقابل کرونا بیمه کنند که به کشورشان وارد شوند زیرا بیماری بیکاری بدتر از هر بیماری دیگری است.

هیچ افقی از سوی وزارت بهداشت و نهادهای بین المللی برای صنعت گردشگری ترسیم نشده است که چه زمانی این صنعت می‌تواند به شرایط عادی و قبل از شیوع کرونا باز گردد؟

متاسفانه هنوز خودشان هم نمی‌دانند که چه اتفاقی رخ می‌دهد. ما نمی‌توانیم از آنها انتظار داشته باشیم که به ما اعلام کنید چه اتفاقی برای 20 روز آینده یا یک ماه دیگر رخ خواهد داد. مجامع بین‌المللی ترسیمی که برای بازگشت به شرایط عادی دارند، یک زمان خیلی بلند مدت است. بعضی مراجع بین‌المللی صحبت از پنج تا هفت سال می‌کنند اما برخی کشورها پایان 2020 یا 2021 را زمان راه‌اندازی مجدد صنعت گردشگری خود اعلام می‌کنند. قطعا آنها هم با شرایط خاص خود جلو خواهند رفت. در کشور ما با توجه به اینکه فصول گردشگری فرهنگی بهار و پاییز است، امسال را کاملا از دست دادیم. تا بهار آینده هم خوش‌بین نیستیم که بتوانیم گردشگر جذب کنیم زیرا در مرداد و شهریور باید نرخ بهار را بدهیم اما در بخش زیارتی امیدوارم که یک شرایطی ایجاد شود و مثل حج نشود که امسال برای خارجی‌ها بسته شد. اربعین یک فرصت گردشگری زیارتی برای کشور ما است. تمام شیعیان خارج از کشور هر ساله از مسیر ایران وارد عراق می‌شوند. هم اماکن متبرکه ما مثل علی ابن موسی الرضا (ع) را زیارت می‌کنند و هم چند شب در ایران هستند که عراق بروند. بعد دوباره به ایران باز می‌گردند تا به کشورهای خود عزیمت کنند. امیدوارم فرصتی که دو سه ماه آینده پیش روی ما هست از دست نرود. امیدواریم سازمان‌های متولی که راس آن هم وزارت بهداشت و ستاد کرونا است، به این نکته توجه جدی داشته باشند. این فرصتی است که مخصوصا در شهرهای مرزی ما از گردشگران ورودی خیلی منتفع می‌شوند.

البته کشور عراق هم باید گردشگر بپذیرد؟

این صحبت کاملا درست است. آنها هم باید بپذیرند. گاهی چانه‌زنی‌هایی انجام می‌شود. مثلا فرض کنیم در رابطه با ترانزیت کالا، وزارت خارجه با ترکیه کنار آمد که راننده‌های اعزامی چند ساعت قرنطینه شوند تا کالا جابجا شود زیرا این مسئله نیاز کشور است. امیدوارم به موضوع اربعین به‌عنوان یک نیاز مبرم توجه ویژه شود و بتوانیم در این ایام جذب گردشگر داشته باشیم تا هم کار معنوی کنیم و هم بحث اقتصادی را پیش ببریم.

 

خبرنگار: لیلا مرگن

نظرتان را درباره این مطلب بنویسید !

ارسال دیدگاه
جدیدcaptcha